Optimering är en process som anpassar din hemsida till sökmotorindexeringar för att visa en toppresultat. Givetvis kan du inte förvänta dig att ha topplaceringar på alla nyckelord, men förhoppningsvis blir de några. I dagsläge kan vi nämna 5 stora sökmotorer i Sverige – Google, Eniro, Hitta, Yahoo och Bing. Att Google är den största idag råder det inga tvivel om och enligt Svenskarnaochinternet använder 98 till 99 procent av 16–65-åringarna Google.

Vad måste man tänka på om man vill lyckas med sökmotoroptimeringen?


Sökord urval

Det är aldrig för mycket diskussion om utvalda sökord. Trots allt finns många företag som missar detta viktiga aspekten i sin marknadsföringsplan och satsar på sökord som ingen knappar in i sökmotorernas sökfälten. Eller hamnar de längst ner i sökmotorlistningar.

Undersökningar visar att de flesta webbanvändare (24%) söker med hjälp av 2 ordsfraser, 19.5% söker på 3 ordsfraser och enbart 21.7% försöker söka med ett ord. Varför är det så? Man vill ha så relevant resultat som möjligt. 

Satsa därför BARA på de ord som beskriver din hemsida och ditt företag bäst – de blir mest effektiva!
Välj ett-två nyckelord (ring 1) till varje sida. Titta på sidans innehåll. Välj 10-15 ord (ring 2) som du satsar på i andra hand. Optimering kombinerar ring 1 och ring 2 för best söknings resultat.
Anpassa även sidans innehåll om du känner att den är fattig med information.

Metataggar

Många tror att metataggar påverkar magiskt att en hemsida uppnår en Topp10-placering.
Så enkelt är det inte, men vi påstår inte att metataggarna saknar en viss relevans. 


Vad är metatagar?

Metataggar är en del av HTML-dokument som används att beskriva hemsidesinnehåll för sökmotorerna. Hur ser de ut?

<HEAD>
<TITLE>Hemsidans titel</TITLE>
<META NAME=”Description” CONTENT=”Beskrivning…”>
<META NAME=”keywords” CONTENT=”nyckelord, ett, två…”>
<META NAME=”robots” CONTENT=”index,follow”>
</HEAD>

 

Vilka sökmotorer använder metataggar?

Den största sökmotor Google använder metataggar i sina robotindexeringar. Yahoo, Altavista och DMOZ kategoriserar webbplatser och används inte av sökmotorspindel, så metataggar är inte lika viktiga.

Metataggar: Title

Title-tagg beskriver din hemsida och därför är det viktigt att du skriver en kort och koncis beskrivning (ca. 70 tecken). Använd din/dina nyckelord i titeln och så nära början av texten som möjligt.

 

Metataggar: Description

Det är den text som en besökare läser om din hemsida i sökmotorträffar. Det avgör om besökaren blir intresserad av hemsidans innehåll och besöker hemsidan. Rekommenderas 150-160 tecken.


Keyword (nykelord)

Vi har redan diskuterat urval av nyckelord. Optimal nummer av nyckelord?! Inkludera specifika nyckelord högst fem gånger i ett vanligt blogginlägg eller en sida

 

Metataggar: Robots

Med hjälp av de taggarna kan man styra robotarnas indexeringar.

Här är 4 alternativ:

1. Indexera denna sida och följ alla länkar till andra sidor:
<meta name=”robots” content=”index,follow”>

2. Indexera INTE denna sida och följ alla länkar till andra sidor:
<meta name=”robots” content=”noindex,follow”>

3. Indexera denna sida men följ INTE länkar till andra sidor:
<meta name=”robots” content=”index,nofollow”>

4. Indexera INTE denna sida och följ INTE länkar till andra sidor:
<meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”>

Notera: Lägg inte upp mer än en tagg per sida.

Checklista

Här följer en checklista över de variabler som är till vikt inom SEO/sökmotoroptimering.

I Källkoden:

• Titel
• Meta taggarna
• Text börjar tidigt i källkoden
• Sidan innehåller mycket text (minst 300 ord)
• Nyckelord börjar tidigt
• Titel attribut i länkar
• Alt taggar på bilderna
• H1 och H2 använt för att betona nyckelord
• Använding av fetstil för att betona nyckelord
God spridning av nyckelord i texten
• Summering tillagd på tabeller
• Intern navigering (med bilder undviks)
• Använd extern CSS och för att skala bort HTML och gör texten mer “synlig”
Inga ramar och ingen flash
• Följ ovan men undvik överoptimering
• Ta bort alla “poison words”

Externa faktorer

• Länkar till sin sida från sidor med bra PR värde (Jobbar du med skönhetsbransch? Klicka här)
• Inga temporära länkar
• Inkluderad i kategorier
• Ankartext i länkarna till sin sida
• Undvik för stor krosslänkning

Andra faktorer

• Domännamn (nyckelord och registreringslängd)
• Filnamnen döpta efter nyckelord
• Filerna under 100KB
• Inga onödiga mappar (helst allt under rooten)
• Använd sitemap (sidkarta) och skicka en även till Google
• Ingen oetisk SEO (doorways, redirects, gömd text, spamming, spegeldomäner, cloaking etc.)
• Bra webhost (snabb server, ingen nedtid och hostar inte negative sidor)
• Använd helst statiska URLs (inga URLs med session ID)
• Använd robot.txt
• Validera koden så att det inte finns problem
• Skicka din URL till sökmotorer och kategorier manuellt
• Länkar utåt, inga “dåliga grannar”
• Under 100 länkar per sida
• Vidareskicka endast med “301 redirect”
Installera SSL på hemsidans döman

Faktorer i det långa loppet

Ha ett unikt innehåll och undvik kopierat innehåll
• Lägg till mer unikt innehåll regelbundet, uppdatera regelbundet
• Bygg på hemsidan och gör den stor med många webbsidor
• Ha ett statprogram (t.ex Google analytics) och analysera var du får dina besökare från. Google Search Console och andra webbmästare verktyg gör det möjligt att ha mer koll på din hemsida.

Bildstorlekar och mått för sidor på Facebook

Att anpassa den grafiska profilen till sociala medier är inte alltid lätt. Varje tjänst har sitt...

Så här väljer du det perfekta namnet på din hemsida

Domännamn är grunden för all marknadsföring på nätet. Alla företag med en egen hemsida måste...

WEBTO
webbyrå

BOKA EN GRATIS KONSULTATION

Söker du Nya Idéer som kan utveckla din verksamhet?

Kontakta Oss