Varumärken och färger är mycket nära sammankopplade. Tänk på ett stort varumärke. Varför använder H&M färgen röd i sin logotyp? Varför är guld eller ibland svart så vanlig inom lyx hotellbranschen. Eller varför använder advokatfirmor kläder i mörkblå eller svart? Chansen är stor att du snabbt kommer ihåg allt om den varumärke bara genom att titta på dessa färger.

Tänk på märken som Pepsi med blått, vitt och rött. Samma sak händer i skönhetsbranschen. Du förmodligen kan känna igen några av de största varumärken i skönhet och hälsa bara med färger de använder mest. De har använt sina färger så konsekvent – att vi omedelbart kan koppla dessa färger till varumärket.

Om du redan har den perfekta färgpaletten för din skönhetssalong och du känner att den representerar ditt varumärke på rätt sätt, det är fantastiskt, och det här inlägget är förmodligen inte för dig. Men vi vet att det finns många som driver sin salong eller klinik i flera år och fortfarande känner sig oroliga över de färger de har valt för sitt grafisk identitet.

Rätt val av färg till ditt varumärke kan påvisa ditt företags identitet och gör det mer möjligt att komma i kontakt med rätt typ utav kunder. Fel färgval kan göra det motsatta. Att välja rätt färg kan göra en stor skillnad för din skönhetssalong. Faktum är att 85% av människorna säger att färg är den främsta faktorn i deras köpbeslut (källa).

Studier visar att kvinnor tycks föredra färgerna lila, blått och grönt och är mindre positiva till grått, orange och brunt.

Välj en huvudfärg i början

De flesta färgpaletter består av 4 eller 5 färger som ser bra ut när de används tillsammans. Men innan du bygger en palett ska du börja med en primärfärger som blir basen för resten av din salongs färgpalett. Så ska du välja primärfärgen:

  1. Välj en färg som du gillar själv;
  2. Se om din valda färg återspeglar ditt varumärke och salong/klinik;
  3. Utforska vad betyder din färg och vad den kan göra (Färgernas psykologi):
  4. Kolla om din färg skiljer sig från vad dina konkurrenter använder i sin grafisk design;
  5. Se om dina kunder eller målgrupp identifierar sig med den färg du har valt.

Om du redan har en logotyp och en salong med lång erfarenhet är chansen stor att du redan har en primärfärg. Om du vill hålla fast vid den, varför inte välja en andra färg som kompletterar den?!

Stärk budskapet med komplementfärger

När du har valt din primärfärg, välj två till fyra färger för att komplettera den och skapa din färgpalett. Dessa färger kommer att komplettera din salongs primärfärg och kan antingen visas bredvid eller självständigt. Klicka här för att läsa mer om färghjulet och kompletterande färgschema.